Виявлення обдарованих учнів у школі: місія (не)здійсненна
Зазвичай у кожній школі є місцеві знаменитості — обдаровані діти. Завдяки таким учням навчальні заклади чи не найбільше поліпшують свої різноманітні рейтингові показники. Але ж не рейтингами єдиними…
Перед тим, як планувати роботу з обдарованими дітьми, озброїмося двома теоріями обдарованості.
Відповідно до першої (соціальної) обдарованою є кожна дитина. Але таланить лише за сприятливих умов розвитку, які необхідно створювати. Інакше природжена дитяча обдарованість з часом може «згаснути».
За другою теорією (біологічною) обдарованість або є, або немає. Навіть якщо не розвивати, талант все одно «проб’є собі шлях», як те було з багатьма відомими людьми.
Оскільки не можна стверджувати про превалювання жодної з теорій, методичні підходи сучасної освіти будуються на певному їх поєднанні.
Як вирізняють обдарованість дітей
Сам термін «обдарованість» лишається дещо умовним, бо ж існує понад сотня його визначень.
Зазвичай обдарованими називають дітей, які:
- мають високий інтелект та рівень творчості
- випереджають однолітків у розвитку
- наділені особливими здібностями до навчання у школі чи до специфічних видів діяльності (і досягають високих результатів у цих видах діяльності)
- постійно прагнуть праці, яка відповідає їхнім здібностям.
Наведемо основні ознаки обдарованої дитини:
- висока пізнавальна активність
- оригінальність ідей та творчих продуктів
- випередження за розумовим розвитком своїх однолітків
- гнучкість мислення, розвинена фантазія, здатність бачити проблему під незвичним кутом зору
- ранній розвиток мовлення (дитина має великий словниковий запас, починає рано читати)
- надання переваги спілкуванню з дорослими та старшими дітьми, оскільки з однолітками нецікаво
- підвищена потреба в інтелектуальних або творчих навантаженнях, отримання задоволення від цього
- надання переваги індивідуальній роботі над груповою
- здатність до довготривалої концентрації уваги на цікавій діяльності
- схильність виходити за межі поставленого завдання.
Анкета для орієнтовного дослідження творчої обдарованості особистості учня
Перевірте здібності вашої дитини. Можливо, вона геній?
Методичні рекомендації по роботі з батьками обдарованих дітей
РОЗВИТОК ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ ЗДІБНОСТЕЙ ДИТИНИ. ПОРАДИ ВЧИТЕЛЮ, ВИХОВАТЕЛЮ